fietsen

Aan het onderzoek deden 130 mensen van 20-45 jaar met een BMI van 25 – 35 mee. Zij werden in 4 groepen gedeeld; 1 groep fietste naar het werk, 1 groep sportte op hoge intensiteit, 1 groep sportte op matige intensiteit en 1 groep werd gevraagd om niets anders te doen dan wat ze al deden, zij waren de controle groep. De beweeggroepen werden gevraagd om gedurende 6 maanden 5x per week te bewegen.

Met dagelijks fietsen gemiddeld 4,2 kg afgevallen
Een half jaar later blijken de mensen in de drie beweeggroepen afgevallen te zijn. Zowel de deelnemers in de intensief sportende groep en de fietsgroep vielen het meeste af; de fietsers gemiddeld 4,2 kg en de sporters gemiddeld 4,5 kg. Er werd gemiddeld 14 km per dag gefietst, de intensief sportende groep sportte 35 minuten per dag. De matig intensieve sportgroep bewoog 55 minuten per dag maar viel het minst af met gemiddeld 2,6 kg.

Ga lekker fietsen
Elke dag naar de sportschool gaan om af te vallen hoeft niet blijkt uit de resultaten van dit onderzoek. Wanneer je met de fiets naar je werk gaat, heeft dit nagenoeg net zo veel effect als naar de sportschool gaan. Het fijne van fietsen is dat je je vervoer naar je werk en beweging combineert. Wanneer je het in de avond druk hebt en sporten er vaak bij inschiet, is fietsen net zo effectief. Dus stap morgen op de fiets als je naar je werk gaat! En als het voor jou niet mogelijk is om op de fiets naar je werk te gaan, probeer dan vaker de fiets in plaats van de auto te pakken op andere momenten!

Bron:
Quist et al. Effects of active commuting and leisure-time exercise on fat loss in women and men with overweight and obesity: A randomized controlled trial. International Journal of Obesity, 2017.