Gezond hart

Hoe beter je conditie, des te fitter je hart
De Universiteit van Texas heeft lange tijd bijna 20.000 mensen gevolgd. Uit hun onderzoek blijkt dat de deelnemers die op middelbare leeftijd het fitst zijn, de laagste kans op een beroerte hebben. Ook als zij door hoge bloeddruk, diabetes type 2, boezemfibrileren of door genetische aanleg al een verhoogd risico hebben, dan nog hebben zij een lagere kans vanwege hun goede conditie.

Uit een ander Amerikaans onderzoek, van Massachusetts General Hospital, komt naar voren dat een gezonde leefstijl (niet roken, een gezond gewicht, minstens 1x per week sporten en gezonde voeding) het risico op hart- en vaatziekten al met 50% kan verlagen, ook bij mensen die hier een genetische aanleg voor hebben. 
Zo kun je je hart dus helpen met een goede conditie, ook bij een verhoogd risico!

Elke aanpassing helpt
Ook als je al wat ouder bent is het zinvol om met bewegen en een gezondere leefstijl te beginnen. Je houdt je lichaam fit door aan verschillende soorten beweging te gaan doen. Beweging die spierversterkend is, maar ook beweging die je hart sneller laat kloppen en die je buiten adem laat raken houden je hart gezond. Daarnaast helpt het om te stoppen met roken, te streven naar een gezond gewicht en gezonde voeding tot je te nemen.

Bronnen:
www.vumc.nl
stroke.ahajournals.org
www.voedingnu.nl/