Stress

  • Neem pauze: Het eerste wat we vaak doen wanneer we het druk hebben, is pauzes overslaan. Hoe druk je het ook hebt, een pauze nemen helpt om je hoofd even leeg te maken. Maak ook eens een klein ommetje, even uit je werkomgeving stappen kan ook een rustmoment geven.
  • Laat je niet afleiden! Druk bezig met een taak? Zet dan, wanneer het kan, je telefoon of mail even uit zodat je niet gestoord wordt en jij je beter kunt concentreren. We laten ons heel snel afleiden door e-mails die binnen komen of onze telefoon.
  • Houd ruimte in je agenda: Plan je agenda niet helemaal vol, houd ruimte open zodat je meer flexibiliteit hebt. Plan ook tijd tussen afspraken in. Zo kun je een afspraak goed afronden (moet je nog notities maken? Iets opzoeken? Een e-mail sturen?) en je hoofd even leegmaken voordat je aan de volgende afspraak begint.
  • Probeer je zo veel mogelijk aan 1 taak per keer te wijden. Multitasken neemt je concentratie weg en daardoor kun je langer met een taak bezig zijn. Ook geeft het je meer voldoening wanneer je iets af hebt kunnen ronden voordat je iets nieuws oppakt.
  • Stel moeilijke klussen niet uit: vaak stellen we moeilijke of vervelende klussen uit tot het laatste moment terwijl het je juist kan helpen om hier de dag mee te beginnen. Soms valt zo’n klus uiteindelijk reuze mee en kan het je de rest van de dag een fijn gevoel geven omdat je iets hebt afgerond waar je tegenop keek.
  • Zit er een drukke periode op je werk aan te komen, blijf dan tijd vrijhouden voor privé afspraken en sociale gelegenheden. Deze geven je juist de nodige afleiding en de gelegenheid om stoom af te blazen. Let er wel op dat je een goede balans houdt, neem ook tijd om een avond helemaal niets te hoeven doen.
  • Zet thuis je (werk)telefoon uit en spreek met jezelf af dat je geen e-mails meer checkt als je thuis bent of na een bepaald tijdstip.
  • Stem een drukke periode op je werk af met je partner. Denk hierbij aan de taakverdeling, verwachtingen, geplande activiteiten enzovoort.
  • Merk je dat je werkdruk stelselmatig hoog blijft, houd dan eens bij waar de knelpunten zitten en noteer deze. Bekijk ook waarom je sommige taken niet afkrijgt. Krijg je te veel op je bord? Heb je taken van een collega overgenomen? Is er iets in je privé sfeer gaande waardoor je minder goed met de werkdruk om kunt gaan?
  • Ga het gesprek aan met je leidinggevende, wellicht kunnen er afspraken gemaakt worden over werktijden en het verdelen van taken.
  • Durf ook nee te zeggen, je grenzen aangeven zorgt ervoor dat je jezelf niet overbelast.
  • Blijf goed voor jezelf zorgen: Wanneer je uitgerust bent en je fit voelt kun je momenten met hogere werkdruk beter aan. Zorg voor voldoende, goede slaap. Blijf bewegen en sporten om stoom af te blazen. Zet ontspanningsoefeningen in om je lichamelijke spanning te verminderen en zet gezonde voeding in om je fit te blijven voelen.
  • Fijn contact met je collega’s draagt bij aan het verhogen van de werksfeer en kan stress verlichten. Geef eens een compliment, ga eens samen lunchen of maak een wandeling, deel je kennis en ervaring en maak ook de minder leuke dingen bespreekbaar zoals irritaties onderling.

Tip: Meld je aan voor de week van de werkstress WhatsApp service. Van 13 t/m 16 november krijg je dan dagelijks tips, nieuws en oplossingen tegen werkstress.

Bron:
Duurzameinzetbaarheid.nl