De psychologie van de supermarkt inrichting

Is het je weleens opgevallen dat een supermarkt meestal begint met een groente- en fruitafdeling? Dit doen winkeliers namelijk bewust. Het schijnt dat als wij eerst stoppen bij de groente en fruitafdeling en daar vervolgens wat producten van meenemen, wij met een goed gevoel verder winkelen. Ook plaatsen ze de producten die je het meest nodig heb zoals brood zuivel en vlees, ver weg en leiden je ondertussen door talloze paden met tig andere producten zoals chips, koekjes of snoep. Het schijnt ook dat producten die op ooghoogte worden gelegd het meest verkocht worden. De minder populaire of goedkopere producten bevinden zich vaak meer op de onderste planken van het schap. De duurdere producten worden verspreid over de breedte van het pad en de populaire producten worden in het midden geplaatst. Zo moet je twee keer langs de duurdere producten lopen, die vaker aangeboden worden.

Prikkels

Helaas, maar waar; We zijn erg beïnvloedbaar. Een pak melk kopen we zo, omdat dat goedkoop is, maar een pak garnalen is stukken duurder en daarom zullen we dus eerst de voor- en nadelen van de aankoop in ons hoofd doornemen. Uiteindelijk maken we zo' n 80 beslissingen in de supermarkt, waarbij 24% bestaat uit het kiezen van het merk en onder andere de voedingswaarde/kwaliteit, 52% impulsinkopen zijn en 20% daadwerkelijk is gepland. Alsof dat niet genoeg is komen we bij de kassa nog de lekkere koekjes, chocolaatjes en snoepjes tegen die zo in ons karretje belanden. Er zit zowaar een logica achter. Je hebt veel prikkels moeten verwerken en je bent moe. Je ziet chocolade bij de kassa en geeft toe aan je emoties. Daarnaast is de geur van verse producten zoals brood en gebak erg verleidelijk. We blijven langer in de supermarkt als het er aangenaam ruikt en dat leidt weer tot meer inkopen dan gepland. We zien hoe het brood of gebak met liefde wordt bereid en zijn gewillig te wachten en hiervoor wat meer te betalen.

Hoezo ‘'in de aanbieding''?

We zijn best ontwetend. We weten niet hoeveel een product kost en zien een aanbieding van ‘'van.. voor'' staan. Vaak denken we dat een product echt goedkoper is terwijl de aanbieding en de normale prijs maar met 10 cent verschillen. Een trucje waar je op kunt letten is dat er bij de goedkopere producten de kortingen meestal in percentages worden aangegeven. Omgekeerd worden er bij de duurdere producten de kortingen in bedragen aangegeven. Zo staat er bijvoorbeeld bij een blikje maïs ‘'25% korting'' terwijl er op een stoommaaltijd ‘'2 euro korting'' staat.

Daarnaast is het assortiment gewoon te groot. Dan verandert de vraag ‘'heb ik het nodig'' in ‘'welke heb ik nodig''. Houd je hoofd erbij en koop enkel wat je nodig hebt! Want voor je het weet kom je met meer thuis dan de bedoeling was.

Hier volgen de 8 verleidingen waarmee je het meest te maken hebt in een supermarkt:

  • Rustig muziekje
  • Groente en fruit eerst
  • Langste weg naar zuivel, vlees en brood
  • Proeverijen
  • Boodschappenkar ook voor kinderen
  • Bekende merken op ooghoogte
  • Te veel keus
  • De geur van vers brood en gebak

Bron:

Consumentenbond