1. Bij het opstaan

Ontwaken uit je slaap kost tijd. Tien minuten eerder opstaan en de dag starten met een aantal rek- en strekoefeningen geeft je lichaam & geest de ruimte om wakker te worden. Of wandel langs de bakker en koop lekker vers bruin (volkoren) brood. Op deze manier start je de dag met een frisse neus en een goed ontbijt.

2. Geef het goede voorbeeld

Breng de kinderen met de fiets naar school. Door zelf het goede voorbeeld te geven zullen je kinderen ook vaker gaan bewegen.

3. Samen bewegen is leuker dan alleen

Heb je met een vriend/vriendin afgesproken om gezellig bij te kletsen? Dit kan ook heel goed tijdens een wandeling.

4. Naar het werk of naar een afspraak

Gebruik je vaak de auto? Ga na of je deze afstand ook met de fiets kan afleggen. Of reis je met het openbaar vervoer? Stap een halte eerder uit en wandel naar uw werk of afspraak.

5. In je flat, op je werk of in een gebouw

Heb je de keuze tussen de trap of de lift? Pak gewoon wat vaker de trap. Of stap eerder uit de lift en loopt een verdieping met de trap. Hetzelfde geldt voor de bus!

6. Voor, tijdens of na de lunch

Maak tijdens de lunch, samen met een collega, een wandeling. Haal een frisse neus en strek je benen, je zult merken dat je meer energie hebt om de middag weer volop aan het werk te gaan.

7. Het huishouden

Ook huishoudelijke klussen leveren een bijdrage aan het fit blijven. Wist je dat je met 30 minuten stofzuigen 90 calorie├źn verbruikt? Door meer dingen in het huishouden te doen, blijf je actiever!

8. Voor het avondeten of het slapen gaan

Heb je 15 minuten over voor het avondeten of het slapen gaan, ga dan nog even een blokje om. Wil je niet alleen, neem je collega/buurman/hond mee.

9. In de tuin

De tuin onderhouden kost energie, maar zorgt ook dat je energie krijgt. Vermijd langdurige en eenzijdige bewegingen.

Heb je een aantal aanknopingspunten gevonden? Kies een aantal suggesties uit en houd deze de komende weken vol. Gaat dit goed? Pas dan meer suggesties toe

Meer tips over beweging vind je op 30minutenbewegen.nl.

Bronnen:
www.nisb.nl
www.30minutenbewegen.nl