Etiket lezenVergelijken van producten geeft inzicht
Ieder product doet zijn eigen belofte met zijn etiket en probeert je te lokken. Hoe weet je nu wat de beste keus is? Door producten uit dezelfde productgroep met elkaar te vergelijken! Zo krijg je inzicht in de hoeveelheid energie die de producten bevatten. Vergelijk eens zuiveldranken met elkaar en zie het verschil in het percentage vet en de hoeveelheid energie. Een zuiveldrank kan gezoet zijn met suiker of zoetstof, kan meer of minder vetten bevatten en daarmee al een verschil maken in calorieën. Dit geldt ook voor ontbijtgranen, beleg, tussendoor koeken en dranken.

Het is goed om te weten dat vet twee keer meer calorieën (9 calorieën) levert per gram dan koolhydraten of eiwitten (4 calorieën). Of om terug te komen op de koeken; vergelijk eens een speculaasje (50 calorieën) met een stroopwafel (140 calorieën). Wanneer je beter bewust bent van de hoeveelheid energie die een product levert, kun je ook een bewuste keuze maken.

Kijk naar de hoeveelheid per portie
De voedingswaarde op de verpakking van een product vertelt precies hoeveel calorieën en voedingsstoffen er in een product zitten. Dit wordt meestal per 100 gram en/of per portie vermeld. Maar eet je ook daadwerkelijk 100 gram van dit product? En zit er ook 1 portie in de verpakking of zijn het er meer? Vaak staat er voor op de verpakking in het klein aangegeven wat de portiegrootte is. Een pakje Liga Evergreen lijkt een portie te zijn, de twee koeken zitten immers in 1 verpakking, maar niets is minder waar. 1 koek is 1 portie. Op het etiket staat op de achterkant aangegeven wat 1 portie is, het is dus vaak ook goed opletten wanneer je de etiketten gaat lezen.

Is light echt light?
Er zijn vele soorten light producten zoals frisdrank, chips en zelfs rookworsten. Maar wat betekent light precies? Light betekent dat het product minimaal 33% minder energie, vet of suikers bevat dan het originele product. Light betekent alleen niet dat een product dan ook 33% minder calorieën bevat. In light chips wordt het vet bijvoorbeeld vervangen door koolhydraten en eiwitten die ook energie leveren. Het verschil in calorieën is daarmee veel minder dan 33%.
Er zijn ook producten waarop staat 0% vet, maar ook dit betekent niet 0% calorieën. Het product bevat dan geen vet, maar nog wel koolhydraten en eiwitten. Weliswaar leveren koolhydraten en eiwitten minder calorieën dan vetten, maar dat zegt nog niet dat het product weinig calorieën bevat.

Bron:
Voedingscentrum.nl