Wij begrijpen heel goed dat u tijdens de feestdagen gewoon wilt genieten. En lekker eten hoort daarbij. Bovendien: u bouwt geen overgewicht op door wat u eet van Sinterklaas tot 1 januari, maar door wat u eet tussen 1 januari en Sinterklaas!!

U wilt volhouden

kerststol.jpgMet Sinterklaas lukte het u nog wel om vol te houden. Inderdaad heeft u gemerkt: je kunt ook vijf pepernoten eten, in plaats van achteloos steeds een nieuwe greep in het schaaltje te doen. En bovendien vond u: het is toch allemaal eigenlijk kindersnoep en wel érg zoet.

Maar nu komen de feestdagen steeds dichterbij. En het idee dat u, na uw heldhaftige gedrag met Sinterklaas, ook al die gezellige en vooral smakelijke dingen moet laten staan die bij Kerst horen ... Dat lijkt  nu toch een beetje te veel gevraagd.

Bij een goede levensstijl, past best een enkel etentje

Wees gerust: wij zijn van plan de feestdagen feestelijk te laten zijn. Deze keer dus geen streng vingertje. We gaan u niet verbieden gezellig aan het kerstdiner te zitten bij vrienden, of om uit eten te gaan. Of een luxe en uitgebreid kerstontbijt te verorberen. Als de basis van uw gewone, dagelijkse voeding goed is en u beweegt voldoende, dan kan een etentje er best bij.

Natuurlijk valt er, als u uit eten gaat, nog wel iets te kiezen. En CON zou CON niet zijn, als we u op dat terrein niet toch een paar tips aan de hand zouden doen.

Ga niet hongerig uit eten

champagne.jpg

Probleem één bij uit eten gaan, of dat nou bij vrienden is of in een restaurant, is dat u meestal later eet dan anders. Dat betekent dat u trek hebt en meer risico loopt ongemerkt bij de borrel handenvol pinda's te verorberen, of aan te vallen op de andere zoutjes.

Tip één is dan ook: probeer niet al te hongerig uit eten te gaan. Ga ook zeker niet overdag minder eten omdat u uit eten gaat. Dat maakt de verleiding ‘s avonds te veel te eten alleen maar groter. U kunt heel goed vóór u de deur uit gaat iets verstandigs eten, om te zorgen dat u niet meteen al voor het eerste mandje brood met kruidenboter voor de bijl gaat. Omdat u vaak in een restaurant minder groente krijgt dan u thuis eet, kunt u bijvoorbeeld ‘alvast' een bordje rauwkost eten, of simpel twee tomaten of wat fruit. Als dat allemaal niet mogelijk is, kunt u altijd nog twee glazen water drinken, zodat u  niet met een al te hongerig gevoel begint.

Gegrild is beter dan gebakken

Tip twee: De manier waarop het eten is klaargemaakt, kan veel verschil maken. U kunt beter gegrild vlees nemen dan gebakken vlees. En ook gepocheerde, gegrilde of in de zoutkorst bereide vis is een goede keuze. Wild of gevogelte zoals fazant, kip en kalkoen (zonder vel) zijn magerder dan ander vlees. In het algemeen bevatten producten die gegratineerd, gefrituurd of gepaneerd zijn veel calorieën. Dus patat, gebakken aardappelen en gegratineerde aardappelen leveren veel energie. Uit dat oogpunt kunt u beter kiezen voor rijst, pasta of gekookte of gepofte aardappelen.

Het gevaar zit in de bijgerechten

Tip drie is heel algemeen, maar probeert u er toch even over na te denken dat de extraatjes om het eten heen bijna voor net zoveel calorieën zorgen als het hoofdgerecht. Als u zich realiseert dat u op twee stukjes stokbrood lekker besmeerd met kruidenboter net zoveel vet binnenkrijgt als anders over de hele dag verspreid, kiest u er misschien liever voor om bij een ander onderdeel van de maaltijd uw boekje te buiten te gaan. Want u moet vooral ook genieten. Het is pas echt zonde om wel lekker te eten, maar er niet van te genieten!

Fijne Feestdagen!