Verschillende criteria per productgroep
Voordat een bedrijf een van de twee vinkjes op de verpakking mag zetten, wordt het product getoetst om te kijken of het voldoet aan de criteria. Gelet wordt op de hoeveelheid verzadigd vet, transvet, natrium, toegevoegd suiker en vezels. Per productgroep kunnen de richtlijnen verschillen. Zo mogen melk en melkproducten minder dan 1.3 gram verzadigd vet per 100 gram bevatten, terwijl kaas een maximum heeft van 16 gram verzadigd vet per 100 gram. De criteria zijn gebaseerd op (inter)nationale voedingsadviezen. Voor de productgroepen zijn twee verschillende vinkjes ontwikkeld, daarin wordt onderscheid gemaakt tussen basisvoeding en overige productgroepen.

Het groene vinkje voor basisvoeding
Het groene vinkje wordt gebruikt voor gezondere varianten van producten die in de Schijf van Vijf staan, ook wel de basisvoedingsmiddelen genoemd. De productgroepen zijn o.a.: Groente en fruit, Vlees, vis, gevogelte en eieren, Zuivel, Oliën en vetten en Brood, aardappels, pasta en rijst. Een product dat het logo kan krijgen is bijvoorbeeld chocolademelk light of vruchtenyoghurt zonder toegevoegde suikers, deze vallen onder de productgroep zuivel.

Het blauwe vinkje voor overige productgroepen
Het blauwe vinkje is bedoelt voor producten die niet in de Schijf van Vijf staan. Denk hierbij aan tussendoortjes, dranken, soepen, sauzen en broodbeleg. Het blauwe vinkje is ontworpen om te helpen een verantwoordelijke keus te maken. Zo kan een soep met het logo minder toegevoegd zout bevatten dan andere soepen. 

Producten zonder vinkje zijn niet per definitie een slechtere keus
Bedrijven betalen om hun product te laten toetsen voor het vinkje, daarnaast wordt er een jaarlijkse contributie gevraagd voor het gebruik van het logo. FrieslandCampina, Remia en o.a. Lassie zijn bedrijven die het logo op hun verpakking hebben, maar merken als Danone, Heinz en Liga bijvoorbeeld niet. Ook zul je in een tal van supermarkten zoals de Aldi, Lidl en natuurvoedingswinkels het logo nauwelijks tegenkomen. Dit betekent niet dat deze producten niet aan de criteria voldoen, maar dat de fabrikant niet voor het logo kan of wil betalen.

Wees kritisch
Het vinkje maakt het gemakkelijk om in een oogopslag te zien welke producten er in ieder geval aan de criteria voldoen, maar het zijn niet altijd gezonde producten. Wees kritisch met de producten die je koopt, vergelijk producten met een logo ook eens met producten zonder logo. Probeer zo veel mogelijk gezonde, en zo veel mogelijk onbewerkte, voedingsmiddelen aan te houden, deze leveren de voedingsstoffen die je nodig hebt. Laat dit de basis zijn van je voedingspatroon en kies af en toe eens voor iets buiten de Schijf van Vijf, mét of zonder vinkje.

Bronnen:
Consumentenbond.nl
Hetvinkje.nl