kaliumrijke voedingEen gezonde bloeddruk: balans tussen natrium en kalium
Vaak wordt de nadruk gelegd op de hoeveelheid natrium die we binnen krijgen en hoe we dat kunnen verminderen om onze bloeddruk gezond te houden. Een gezonde bloeddruk wordt echter geregeld door een goede balans tussen natrium en kalium. We kunnen onze bloeddruk helpen door minder zout te eten, maar ook door meer kalium via ons eten binnen te krijgen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat wanneer we voldoende kalium binnenkrijgen, dit er automatisch voor zorgt dat de nieren meer natrium filteren wat helpt met het verlagen van de bloeddruk.

Zo krijg je voldoende kalium binnen
De Eetmeter van het voedingscentrum geeft aan dat we dagelijks tussen de 1600 en 3200 mg kalium per dag nodig hebben. Bananen bevatten veel kalium, maar wist je dat bietjes, spinazie (uit de diepvries), aardappels, zoete aardappels, tomaat, zalm en peulvruchten per 100 gram nog meer kalium bevatten dan bananen? Prima om vaker te eten dus. Ook melk en yoghurt  bevatten veel kalium. Groente, fruit, peulvruchten, melk, zalm en noten/zaden zijn daarom goede bronnen van kalium. Wanneer je 250 gram groente, 200 gram fruit en 2 porties zuivel per dag eet, dan heb je al bijna de minimale hoeveelheid aan kalium die je nodig hebt gegeten.

Bron:
Sciencedaily.com
voedingscentrum.nl
eetmeter.voedingscentrum.nl