Variatie doet eten
Gedurende het jaar worden er verschillende onderzoeken gedaan naar onze manier van consumeren. Waarom eten we wat we eten en waarom eten we er soms zo veel van? Uit een van die onderzoeken is gebleken dat bij het aanbieden 3 verschillende smaken yoghurt de proefpersonen 23% meer yoghurt aten. Uit een proef met een bak gekleurde M&M`s bleek dat de proefpersonen zelfs 43% meer eten wanneer er 10 verschillende kleuren M&M`s in de bak zitten dan wanneer er 7 verschillende kleuren zijn! Variatie doet dus eten! 

We zijn geneigd om bij een groter aanbod van alles te willen proberen. Denk maar eens aan een lopend buffet, zo veel aanbod en eigenlijk wil je alles wel even proeven.
Ook zien onze hersenen variatie als iets positiefs. Van alle proefpersonen liep 91% naar de bak M&M`s toe met de meeste kleurvariatie. Variatie trekt ons dus ook aan. Niet alleen variatie in kleur maar ook in smaken en structuur.

 Nu je dit weet kun je hier handig gebruik van maken

  • Ga je uit eten? Kies dan voor een vast menu en geen lopend buffet.
  • Hapjes op tafel? Kies liever twee verschillende dingen in plaats van 5, de kans is groter dan je dan minder eet omdat je sneller verzadigd bent door de smaak.
  • Zet deze informatie op een positieve manier in. Ga lekker met verschillende soorten fruit en groente aan de slag! Grote kans dat je hier meer van wilt eten als jij jezelf meer variatie geeft.

Bronnen:
Maudebbekink.nl
Kahn and Wansink. The influence of assortment structure on perceived variety and consumption quantities.