Artikelen

Maagklachten, heb jij er last van?

Een op de vier Nederlanders heeft wel eens last van maagklachten zoals misselijkheid, overgeven, een snel vol of opgeblazen gevoel, pijn of brandend maagzuur. Met een aantal aanpassingen kun je deze klachten voorkomen of verminderen.

Lees meer

Vergroot je wilskracht

Soms maak je een impulsieve beslissing waar je later spijt van hebt. Je had je nog zo voorgenomen om nee te zeggen tegen de traktatie van je collega of om na je werk te gaan sporten. Je wilskracht en zelfdiscipline zorgen ervoor dat je de kracht hebt om nee te zeggen wanneer je in de verleiding komt, of om door te zetten wanneer je eigenlijk niet zo'n zin hebt. Hoe kun je deze vergroten om in 2021 sterker in je schoenen te staan?

Lees meer

Gin tonic alcoholvrij én lekker!

Laat ook jij alcohol liever staan? Dan kan je met deze alcoholvrije (en laag in calorieën!) gin & tonic toch nog optimaal genieten van ‘een drankje’. Wij spreken uit ervaring en hebben het zelfs getest! De proefpersonen hadden niet door dat het alcoholvrij was en vonden het oprecht lekker! Wanneer waag jij je aan de test?

Lees meer

Gezond 2021 in; Ga voor positiviteit in plaats van voornemens!

Je herkent het vast wel. Nieuw jaar, nieuwe voornemens. Met goede moed ga je ervoor, maar toch ervaar je iedere keer weer de teleurstelling dat het niet is gelukt. En hup, daar ga je de negatieve spiraal weer in, met alle gevolgen van dien. Maar… dit jaar kan je daar verandering in maken. Gezond gedrag begint niet met jezelf onmogelijke doelen stellen, maar met zelfvertrouwen en positiviteit! Geloof het, de rest komt dan vanzelf.

Lees meer

Health shaming, het nieuwe fatshaming

Gezond eten en écht genieten van je gezonde voeding is blijkbaar voor vele een onbekende combinatie. Wordt er geen commentaar gegeven op je postuur, dan is het wel commentaar op je keuze om gezond te eten. Want hoe ‘ongezellig’ ben je wel niet als je liever Spa rood drinkt dan wijn, of je voor een verse maaltijdsalade kiest, als de rest naar de snackbar gaat? Laat je niet beïnvloeden en blijf bij je gezonde keuze. 

Lees meer

Een langere nachtrust maakt je weer blij

Als je een nacht slecht hebt geslapen, lijk je eerder uit je slof te schieten van een negatieve gebeurtenis. Dit is vast wel herkenbaar. Onderzoekers waren juist nieuwsgierig naar het effect van slaaptekort op positieve gebeurtenissen. Daar sta je je misschien helemaal niet stil bij. Maar wat blijkt? Na een kortere nacht reageer je minder positief op de leuke dingen in het leven. Je geniet minder van het zonnetje dat schijnt of een leuk liedje op de radio.

Lees meer

Voor onder de kerstboom: verzwaringsdeken

Er zijn vele factoren die er voor kunnen zorgen dat je slecht slaapt. Een van de meest voorkomende factoren is innerlijke onrust door bijvoorbeeld stress of angst. Herken je dit? Dan kan een verzwaringsdeken een uitkomst voor je zijn!

Lees meer

Oproep voor een gezondere leefstijl!

Al maanden hoor je tijdens de Corona persconferenties dat je goed je handen moet wassen, afstand moet houden en zo veel mogelijk thuis moet blijven. Maar pas bij de meest recente persconferentie van 17 november, riep Hugo de Jonge op om gezond te blijven door meer te bewegen. Een gezonde leefstijl is belangrijk om je immuunsysteem optimaal te laten werken. Klinkt logisch toch? Maar we doen precies het tegenovergestelde. Dit is de reden waarom diverse hoogleraren zoals Liesbeth van Rossum, Erik Scherder en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensieve Care, Diederik Gommers, aan de noodbel trekken en een brandbrief aan het kabinet hebben geschreven.

Lees meer

Beweging houdt je slim

Het is een gegeven dat je geheugencapaciteit en denkvermogen afneemt naarmate je ouder wordt. Dit heb je niet in de hand, maar wel in welke mate en snelheid het afneemt! Door lichamelijke beweging en je hersenen mentaal in te spannen geef je je hersenen de ‘voeding’ die ze nodig hebben.

Lees meer

Slim omgaan met wilskracht

Wilskracht voor de meest uiteenlopende dingen, komt uit één bron. Die bron kan opraken en aangevuld worden. Door slapen, gezond eten en plezier kan deze bron (weer) worden aangevuld. Ook kun je met behulp van een aantal handige trucjes effectiever omgaan met je wilskracht.

Lees meer