Artikelen

Een winterdipje? Bewegen zorgt voor een goed gevoel

Bewegen is een goede manier om extra energie te verbruiken, daardoor kan je of wat meer eten of juist afvallen. In een maand zoals december kan dat erg prettig zijn. Daarnaast is het natuurlijk goed voor je hart en algehele gezondheid. In de winter kan het soms wat lastiger zijn om aan je beweging te komen. Het is later licht en eerder donker, waardoor het naar buiten gaan niet altijd aantrekkelijk is. Toch is het de moeite waard om de deur uit te gaan, want bewegen geeft je ook een goed gevoel. Hoe werkt dit precies?

Lees meer

Maak je niet dik

 Het gezegde ‘maak je niet dik' is al heel oud, maar de wetenschap komt er pas de laatste jaren achter welke waarheid hierin precies schuilt. Het is algemeen bekend dat stress een effect kan hebben op het lichaamsgewicht, maar veel onderzoeken konden geen verband vinden tussen stress en gewicht, de een werd lichter van het stressen en de ander werd zwaarder. Hoe komt dat nou eigenlijk?

Lees meer

Mediterraan in de winter, goed voor het cholesterol

Het is al langer bekend dat de mensen die rond de jaren zestig in het Middellands zeegebied  woonden minder last hadden van o.a. hart- en vaatziekten. Nu blijkt uit een promotieonderzoek  van Marieke Bos van Universiteit Wageningen dat het goede cholesterol verhoogd wordt door een Mediterrane voeding. Bij proefpersonen, die hun westerse voeding veranderden in een Mediterrane, steeg het  HDL-cholesterolgehalte (goede cholesterol) in het bloed.

Hoe ziet een Mediterrane voeding eruit?

Lees meer

Het spruitje, vol vitamine C!

Spruiten bevatten 2-3 keer meer vitamine C dan een sinaasappel per 100 gram. Een gezonde groente die rond deze tijd van het jaar het lekkerste is. Niet iedereen kan de spruit waarderen. Het luchtje dat hij verspreidt bij het koken is niet echt aangenaam, maar daar is zeker wat aan te doen. Daarnaast zijn er heerlijke recepten te maken met dit kleine kooltje dat van oorsprong uit België komt.

Lees meer

Wie zoet is krijgt lekkers

Hoe eet je goed in de maand van het snoepgoed?

Waar komen al die verschillende Sinterklaas lekkernijen eigenlijk vandaan? Moeten we al het snoepgoed laten staan? Gelukkig niet. Dat snoepgoed niet gezond is weten we allemaal wel, maar het hoort er toch een beetje bij. Wij helpen je de gulden middenweg te vinden.

Lees meer

Gespot - Brood met minder zout

Becel komt met een volkorenbrood op de markt met 40% minder zout. Ongeveer 25% van het zout dat we op een dag binnen krijgen komt vanuit het brood. Per dag eten we 9 gram zout, dat is 3 gram meer dan het aanbevolen maximum. Een te hoge zoutinname kan leiden tot een verhoogde bloeddruk.

Uit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid zout in onze voeding 25% verminderd kan worden, zonder dat we het verschil proeven.

Vanuit de overheid wordt geadviseerd aan fabrikanten om het zoutgehalte te verlagen in de producten. Becel heeft hier gehoor aan gegeven en introduceert het brood met minder zout.

Het brood is te verkrijgen bij de Albert Heijn en kost 2,19 voor een heel brood.

brood-op-plank_tcm164-187560.gif

Lees meer

Tijd voor stamppot

De bomen verliezen hun laatste bladeren en de temperatuur zakt langzaam. De behoefte aan een stevige warme maaltijd neemt toe. Stamppotten zijn dan een ideale wintermaaltijd. Aten we eerst de ‘traditionele' stamppotten zoals zuurkool, boerenkool of hutspot. Nu kan je bijna elke groente gebruiken om een lekkere stamppot mee te maken. Denk eens aan spruitjesstamppot met een schepje mosterd er doorheen of een Indonesische stamppot met sambal. Door het gebruik van boter, melk en vette jus kan de stamppot calorierijk worden. Toch kun je met een paar kleine aanpassingen prima een stamppot maken met minder kilocalorieën.

Lees meer

Veel water drinken helpt niet bij het afvallen!

Voldoende drinken is belangrijk om de functies in het lichaam op gang te houden. Er wordt vaak gedacht dat veel water drinken helpt om sneller of veel af te vallen. Dit is niet waar, teveel drinken kan zelfs schadelijk zijn voor het lichaam.

Lees meer

Een plakje ontbijtkoek!

Ontbijtkoek wint het aan populariteit als een verantwoord tussendoortje. Dat zorgt ervoor dat de keuze die je hebt in soorten ontbijtkoek steeds groter wordt. Nu hebben we niet alleen een gewone en volkoren variant, maar bijvoorbeeld ook kandij, minder suiker, snelle Jelle's, Bammetjes. Welke keuze kan je nu het beste maken en wat is het verschil in calorieën?

Lees meer

Even achterom kijken na toiletbezoek

De Maag Lever Darm Stichting raadt u aan achterom te kijken na uw toiletbezoek. Waarom? wc

De Schotse tv bekendheid Gillian McKeith heeft met haar hitserie "you are what you eat"(je bent wat je eet) darmproblemen al eens onder de aandacht gebracht door de ontlasting van de deelnemers onder de loep te nemen. Toch lopen veel mensen ermee rond zonder hier iets aan te doen, of besteden gewoonweg geen aandacht aan het toiletbezoek. De Maag Lever Darm Stichting benadrukt dat het belangrijk is hier wel aandacht aan te besteden.

Lees meer