Artikelen

Etikettenwijzer op je mobiel

Vraag jij je in de supermarkt ook wel eens af wat een E-nummer of een keurmerk op een product betekent? Met de nieuwe Etikettenwijzer van het Voedingscentrum kun je altijd en overal nagaan wat er op een etiket moet staan en wat een E-nummer of keurmerk betekent.

Lees meer

Houd je mond gezond!

Een goed verzorgd gebit is het visitekaartje van je gezicht. Dat geldt voor iedereen. Welke invloed heeft voeding op je gebit?

Veel voedingsmiddelen kunnen het glazuur van je tanden en kiezen aantasten. Dit hoeft geen probleem te zijn, want je gebit herstelt zich na verloop van tijd vanzelf weer. Daarbij speelt speeksel een belangrijke rol. Speeksel neutraliseert zuur en heeft hierdoor een beschermende werking. Eet je te vaak op één dag, dan krijgt je gebit onvoldoende kans om te herstellen. Daarom is het voor je gebit nadelig als je de hele dag door eet of zure dranken drinkt.

Lees meer

Zout gevaarlijker dan je zou denken

Per jaar sterven 2500 mensen doordat ze teveel zout binnenkrijgen, dat concluderen het Voedingscentrum, de Hartstichting en Wageningen University. Zout is een groter gevaar voor de gezondheid dan veel mensen denken. Teveel zout verhoogt het risico op een hoge bloeddruk en daardoor het risico op hart- en vaatziekten en nierziekten.

Lees meer

Eiwitten als wondermiddel?

Eiwitten als wondermiddel?

Was de hype vorig jaar nog low fat, dit jaar staat afslanken in het thema van eiwitten. Diverse bedrijven spelen hier behendig op in met shakes, poedertjes of receptenboeken.

Lees meer

Sterkere buikspieren

Ontwikkelde buikspieren geven je stabiliteit, kracht en kunnen lage rugklachten voorkomen.

Lees meer

Beweging - Kleine aanpassingen groot verschil!

Om gezond en op gewicht te blijven worden 30 minuten matig intensieve beweging geadviseerd. Wil je afvallen dan zijn dat er 60 per dag. Schrik niet, dit betekent niet dat je iedere dag 60 min. intensief moet gaan sporten. Onderstaande tips helpen je om meer beweging in je leven te brengen, zonder veel extra tijd te kosten.

Lees meer

Gespot - frispy

Frispy is gevriesdroogd fruit, dat gegeten kan worden als friszoete ‘chips’. De structuur van frispy is te vergelijken met kroepoek. Omdat er niets anders in zit dan fruit bevat elke portie (1 zakje) maximaal 40 kcal! Een makkelijke manier om fruit te eten. Ideaal als tussendoortje dus, voor op het werk of onderweg. Frispy is verkrijgbaar in de smaken: abrikoos, appel, perzik en peer.

 

Lees meer

Balansen na de feestdagen

Balansen na de feestdagen

Na de feestdagen zijn veel mensen een aantal kilo's zwaarder dan voor de kerst. Maak u hier niet druk over, maar zorg er wel voor dat u ze ook weer kwijt raakt. U kunt de draad gewoon weer oppakken aan het begin van het jaar.

Bent u aangekomen tijdens de feestdagen? Dan hebben we hier enkele tips voor u!

Lees meer

Goede voornemens voor 2010

Het nieuwe jaar is begonnen en daar horen voor velen ook goede voornemens bij. Goede voornemens over gezond eten en meer bewegen zijn daar onderdeel van. Deze worden echter vaak niet lang volgehouden... Als je voornemens wil kunnen volhouden moeten deze goed doordacht zijn. Het is belangrijk dat je goed weet waarom je dit voornemen hebt, en wat jouw doel is om daarmee te bereiken. Ook is het praktisch om je doelen concreet, SMART, te formuleren.

Lees meer

Gezellige kerstdagen en een Gezond 2010; Tips voor de feestdagen

De feestdagen staan weer voor de deur! Gezellig met vrienden en familie rond de tafel. Dat kan een brunch zijn, maar de meeste kiezen er toch voor om het kerstdiner met elkaar door te brengen. Wist je dat de uitslag van onze Poll uit december aangaf  dat 75 % van de mensen er voor kiezen om toch gezond te eten tijdens het kerstdiner? Van te voren goed nadenken over wat je gaat eten kan eraan bijdragen dat je met kerst en oud&nieuw niet heel veel kilo's aankomt. Waar kan je nog meer op letten?

Lees meer